Van Meer

Juridische Zaken & Advocatuur

Ik heb een arbeidsconflict en wil die verstoorde arbeidsrelatie graag oplossen

Een arbeidsconflict wil je voorkomen, want een conflict kost veel energie en levert negatieve emoties op. Of je nu werkt in het bedrijfsleven of voor de overheid: overal ontstaan conflicten: toch lig je in de clinch met jouw werkgever of werknemer. Daar heb je niet voor gekozen, maar deze situatie is toch ontstaan. Dat heeft gevolgen voor jullie relatie en het werk dat gedaan moet worden.

Bij een arbeidsconflict gaat het om een inhoudelijk probleem, maar vooral over een geschonden relatie. Jouw vertrouwen in de ander is weg. Je kunt dan naar de rechtbank gaan om je gelijk te halen en de rechter het conflict te laten beslechten. Hij hoort beide partijen aan, kijkt naar de wet en jurisprudentie en geeft de een gelijk en de ander ongelijk. Maar dat is geen goede oplossing, want de verliezer is altijd boos en voelt zich nog steeds niet serieus genomen. En de uitspraak van een rechter herstelt niet jullie onderlinge relatie. Een rechtszaak levert dus bijna altijd twee verliezers op. Daarom is het mijn doel om voor, of zelfs nog tijdens, een juridische procedure een stapje verder te gaan.

Het liefst een oplossing zonder rechter

Bij een arbeidsconflict denken we vaak aan juridische stappen en de rechter, maar we gaan voor een uitkomst zonder rechter. In de praktijk betekent dat: we lossen het niet op door te procederen, maar door te communiceren. Want procederen is enorm duur en levert je eigenlijk alleen maar ellende op, vaak zelfs nog als je wint.

Ik werk daarom vanuit een combinatie van recht en psychologie. Samen met mijn onderhandelingsvaardigheden zoeken we naar afspraken waar jij en de andere achter kunnen staan. Op deze manier haal ik letterlijk de emotie uit een conflict... en dan blijft er juridisch meestal niet veel meer over. Zo ontstaat een situatie met twee winnaars. En vrijwel altijd ben je ook nog eens veel goedkoper uit dan met een procedure.

Mijn eerste vraag bij een arbeidsgeschil aan mijn cliënt is daarom ook: wat heb jij nodig om na dit conflict weer veilig de toekomst in te gaan?


1. Ik heb een arbeidsconflict met mijn werkgever

Je gaat niet meer met plezier naar je werk, want jouw werkgever behandelt je in jouw ogen niet eerlijk. Misschien begon jullie probleem klein, heb je het maar even aangekeken en geaccepteerd, maar nu kun je het niet meer voor je houden. Je wilde er samen uitkomen, maar jouw werkgever weigert mee te werken.

Je hebt een oplossing nodig, zodat jij weer gewoon aan het werk kan. En als dat echt niet meer mogelijk is, wil je op een respectvolle manier met ontslag gaan.

Ik help je graag, ook als je een bijzondere situatie hebt zoals een achterstand op de arbeidsmarkt of een arbeidsbeperking. Het gaat er dan niet om of jij of jouw werkgever de schuldige is, maar om de vraag of en hoe we ervoor zorgen dat jullie weer kunnen samenwerken alsof er niets gebeurd is of dat er een respectvolle ontslagregeling komt.


2. Ik heb een arbeidsconflict met mijn werknemer

Je hebt een werknemer die nooit op tijd is of eentje die afspraken met jou of collega’s nooit nakomt. Of presteert jouw werknemer gewoon niet en zit diegene misschien wel ‘ziek’ thuis? Je hebt hem of haar tot in den treure op zijn of haar gedrag gewezen, je krijgt als reactie dat ze je feedback herkennen en zich zullen aanpassen, maar er verandert niets...

Je wilt hem of haar niet meteen ontslaan, maar jullie komen er - ondanks gesprekken - samen niet uit en het gedoe ben je langzaamaan ook wel zat. Je voelt je als werkgever niet meer serieus genomen, maar je weet niet goed meer wat je moet doen om het daardoor voor jou ontstane arbeidsconflict op te lossen.

Voor zowel werkgevers als werknemers zijn er grosso modo drie oplossingen:

Oplossing 1: conflictbemiddeling

Vaak heeft een conflict te maken met miscommunicatie en kunnen we een arbeidsconflict oplossen zonder naar de rechter te gaan.

Wat is precies het probleem en waarom is dat zo’n probleem? Als we met z’n drieën in gesprek gaan, komt vaak al snel naar voren wat het echte probleem is. Een belangrijke vraag is dan: kunnen we een juridisch gevecht voorkomen?

Door het juiste gesprek aan te gaan los ik ongeveer 95% van mijn zaken op, ook waar het gaat om situaties die al tijden lang (juridisch) muurvast zaten.

Oplossing 2: mediation

Soms ziet de wederpartij mij altijd als ‘advocaat van de vijand’, hoezeer ik ook probeer ‘vredelievend’ te communiceren. Voor jouw wederpartij zijn de verhoudingen dan al te zeer verstoord en dan is daardoor een goed gesprek met z’n drieën niet meer mogelijk. Er is geen vertrouwen in elkaar, maar we stappen niet meteen naar de rechter. We stellen voor om het probleem op te lossen met een mediator. Ongeveer 1 op de 10 zaken los ik op die manier op.

Ook met mediation heb je sneller een oplossing dan met een rechtszaak en tegen veel lagere kosten. En je houdt nog steeds voor een groot deel de regie in handen. Een mediator begeleidt namelijk alleen het proces en is niet verantwoordelijk voor de inhoudelijke oplossing van het geschil.

Oplossing 3: procederen (naar de rechter)

Zelfs met een mediator lukt het niet om alle arbeidsconflicten op te lossen. Ook al heb jij gelijk, jullie komen er niet uit. Je kunt dan kiezen: je accepteert de situatie of je gaat naar de rechter om te procederen.

Ook al sta jij in je recht, procederen is altijd duur en de uitkomst is niet zeker. Je bent de regie kwijt, want de zaak komt in handen van de rechter. Het gaat vanaf dit moment ook om formeel juridische aspecten, zoals bewijzen.

Voordat we een procedure starten, ga ik na wat je kansen en risico’s zijn en maak ik een inschatting van de kosten. Daardoor weet je waar je aan toe bent en kun je een goede keuze maken. Je hebt dan de juiste informatie om te besluiten of het verstandig is om te procederen of niet. Dat doe ik voor zowel werkgevers als werknemers.

Social

van Meer Juridische Zaken & Advocatuur

Kleefkruid 3

2914 BK Nieuwerkerk aan den IJssel

06 – 10 55 75 81

info@vanmeerjza.nl